Bij twijfel: onderneem actie!
Wat doe je als je niet tevreden bent over de zorg voor je naaste met dementie? Je twijfels uiten is altijd het beste. Dat leren de ervaringen van cliëntenraden en een klachtenbemiddelaar bij Geriant, Omring en Magentazorg.
Nederlandse zorg- en thuiszorginstellingen moeten aan kwaliteitseisen voldoen. Desondanks kunnen er zaken fout gaan, of kunnen mantelzorgers twijfels hebben. Ze vinden bijvoorbeeld dat de draaideur te snel draait, de was te vaak zoekraakt of het protocol mondhygiëne niet altijd wordt nageleefd. ‘Uit die twijfels meteen’, adviseert Marja Raat, klachtenbemiddelaar bij Magentazorg. ‘Bij de betreffende zorgmedewerker, of bij de zorgmanager. Natuurlijk, zorgmedewerkers hebben het druk. Maar dat mag geen belemmering zijn. Je kunt ook een e-mail sturen. Dan kan de zorgmanager er op een geschikt moment op reageren.’
Basisvertrouwen
In een enkel geval verwijst Marja Raat naar Facit, een externe klachtencommissie waarbij Magentazorg is aangesloten. Ze ziet soms dat mantelzorgers beducht zijn voor misstanden, omdat ze in de media nare berichten over verpleeghuizen of thuiszorgorganisaties hebben gelezen. Ze begrijpt dat, want ze weet uit ervaring hoe moeilijk het is als je de zorg voor je naaste moet overdragen aan een professional. ‘Dat doe je alleen als je weet dat de zorginstelling hoge kwaliteitseisen naleeft’, zegt ze. ‘Basisvertrouwen is essentieel.’
Persoonlijke click
Agnes de Block is ondersteuner van de cliëntenraad bij Geriant. Zij hamert op de persoonlijke ‘klik’ met de casemanager. ‘Soms is twijfel en onvrede moeilijk te benoemen’, zegt ze. ‘Je voelt dat er iets ontbreekt, maar weet niet wat. Je ervaart ruis in het contact. Ook dat moet je benoemen, hoe moeilijk het ook is. De interne klachtenregeling van Geriant schrijft voor dat mantelzorgers dit eerst met de arts bespreken. Is het probleem niet opgelost, dan is er de mogelijkheid om de eerste geneeskundige of de directie te benaderen.’
Klachten voorkomen
De cliëntenraad van Geriant oefent vooral invloed uit op de achtergrond. De leden stellen zich via de maandelijkse managementstukken goed op de hoogte van wat er speelt in de organisatie, en vragen zich vanuit het gezichtspunt van cliënten altijd af: waar kunnen wij bijdragen aan verbetering van kwaliteit? Agnes de Block: ‘Zo proberen we het beleid al in een vroeg stadium bij te sturen, en helpen we voorkómen dat er twijfels of klachten ontstaan.’
Inloopspreekuur
De cliëntenraad van Omring is goed zichtbaar voor cliënten en mantelzorgers. Aad Hoornsman is voorzitter. ‘Er zijn inloopspreekuren voor vragen en advies. Wij sporen iedereen aan om langs te komen. Hoe meer wij horen, hoe beter het is. Want het gaat om een kwetsbare cliëntengroep.’ De voorzitter merkt op dat veel mantelzorgers het moeilijk vinden om hun klacht te uiten bij de betreffende zorgmedewerker of manager. ‘Ze vrezen dat het consequenties heeft’, zegt hij. ‘Dat hun naaste minder goed verzorgd wordt als zij zich kritisch opstellen. Wij ontkrachten die angst, en stimuleren hen om mondig te zijn.’
Geschillencommissie
Soms verwijst hij naar de klachtenfunctionaris. Komen mantelzorger en zorginstelling er dan nog niet uit, dan is er de mogelijkheid om de landelijke geschillencommissie te benaderen. ‘Ik werk dertien jaar in de ouderenzorg’, zegt Marja Raat van Magentazorg. ‘Pas één keer heb ik meegemaakt dat die stap werd genomen.’ Ook bij Geriant en Omring komt het hoogstzelden voor. Aad Hoornsman: ‘Mantelzorgers zijn vooral blij en heel tevreden dat hun familielid goed verzorgd wordt.’
Klop aan bij de cliëntenraad:
Thuiszorg AristoZorg Evean Thuiszorg MagentaZorg
Cliëntenraad Cliëntenraad Cliëntenraad
Stationsweg 87A Postbus 68 Postbus 240
1951 LJ Heiloo 1440 AB Purmerend 1700 AE Heerhugowaard
cliëntenraad@aristozorg.nl mvanderzee@evean.nl a.jellema@magentazorg.nl
ActieZorg Wilgaerden Omring
Cliëntenraad Cliëntenraad Cliëntenraad
Postbus 240 Zuiderplantsoen 41 Postbus 142
1700 AE Heerhugowaard 1621 MA Hoorn 1620 AC Hoorn
cliëntenraad@actiezorg.nl jc.jensch@quicknet.nl conny.burgers@omring.nl
Geriant Zorgcirkel Woonzorggroep Samen
Cliëntenraad Cliëntenraad Cliëntenraad
Titanialaan 15a Postbus 5 J. Ruijsdaellaan 30
1702 AZ Heerhugowaard 1440 AR Purmerend 1741 KW Schagen
cliëntenraad@geriant.nl
Stichting Vrijwaard Zorgbedrijf NH De Wering
Cliëntenraad Cliëntenraad Cliëntenraad
Timorlaan 139 Schipborgerweg 1 Postbus 230
1782 DR Den Helder 9483 PH Zeegse 1800 AE Alkmaar
cliëntenraad@vrijwaard.nl cliëntenraad@zorgbedrijf.nl info@dewering.nl
Viva! Zorggroep De Pieter Raat Stichting Warm Thuis
Cliëntenraad Cliëntenraad Cliëntenraad
Postbus 655 Dolomiet 2 Noordschermerdijk 5
1960 AB Heemskerk 1703 DX Heerhugowaard 1842 EL Oterleek
centraleclientenraad@ cliëntenraad.dprs@gmail.com
vivazorggroep.nl