‘De diagnose had een lange aanloop’
Dementie is een aandoening die langzaam verergert. Daardoor staan mantelzorgers telkens weer voor nieuwe vragen. Wegwijzerdementie.nl biedt in elke fase informatie: hoe kun je hiermee omgaan en waar vind je hulp? Deze keer: de diagnose.
‘Het moeilijkste was om het probleem serieus genomen te krijgen’, zegt March Heijnen uit Den Burg. In juni 2020 kreeg haar moeder Jansje Heijnen (94) de diagnose Alzheimer. Dochter March dacht daar al veel eerder aan. ‘Ik maakte al jaren bij haar schoon en zag langzaam veranderingen. Dan was de keuken een bende, of ze kocht opeens kilo’s fruit die ik na enkele weken weer moest weggooien. Ik twijfelde eigenlijk niet of er iets aan de hand was, maar het was heel lastig om anderen ervan te overtuigen.’
Wegwijzerdementie.nl
De diagnose dementie wordt bij veel mensen pas jaren na de eerste klachten gesteld. Hetzij doordat zij zelf lang wachten met een bezoek aan de huisarts, of omdat deze de klachten niet serieus neemt, zo valt te lezen op wegwijzerdementie.nl. Deze website is gericht op naasten van mensen met dementie in Noord-Holland-Noord. Voor elke fase van de ziekte biedt de site zowel inhoudelijke informatie als een overzicht van het lokale hulpaanbod. Onder de fase ‘Diagnose dementie’ staan bijvoorbeeld redenen om een diagnose te laten stellen, tips voor het bezoek aan de huisarts en uitleg over dementietests. Hulp in deze fase is onder meer te vinden bij Geriant, waar mensen vrijblijvend telefonisch advies kunnen inwinnen en een diagnose kunnen laten stellen.
Geen gehoor
March Heijnen vond bij de huisarts niet direct gehoor voor haar zorgen. ‘Ik kwam inmiddels vier keer per week bij mijn moeder en ging geregeld met haar naar de dokter. Ik heb vaak gezegd dat zij vergeetachtig werd. Dan kreeg ik als antwoord: “Dat mag ook wel op die leeftijd.”’ Toen de huisarts uiteindelijk een dementietest afnam, wist haar moeder alle vragen goed te beantwoorden. ‘In zo’n korte test kon zij zich heel goed voordoen. Ze kreeg een compliment en dat was dat.’ Tien maanden later nam de dokter op verzoek van March Heijnen weer een test af – met opnieuw dezelfde uitslag. ‘Maar toen we opstonden, vroeg mijn moeder: “Waarom ben ik hier eigenlijk?” Toen heeft de huisarts haar alsnog doorverwezen naar Geriant.’
Huisbezoek Geriant
Vanaf dat moment ging het vlot. Een casemanager van Geriant bezocht Jansje Heijnen thuis, in bijzijn van haar zoons. ‘Het was goed dat zij erbij waren, want mijn moeder zei bijvoorbeeld dat ze zelf nog de was deed. Mijn broers konden dan zeggen: “Is dat nou wel zo, doet March dat niet?”’ In een tweede huisbezoek praatte een geriater met Jansje Heijnen zelf, en een casemanager met haar kinderen. ‘Dat was heel plezierig. Mijn moeder vond al die aandacht van een dokter fantastisch en wij hadden ook eindelijk het gevoel dat we ons ei kwijt konden.’
Ondersteund
Dankzij de diagnose krijgt Jansje Heijnen extra hulp. Ze gaat drie dagen per week naar de dagbesteding en krijgt eens per week thuiszorg. ‘Zij zetten haar onder de douche, wegen haar en dergelijke. Het gaat nu heel goed’, vertelt haar dochter. ‘Ik voel me inmiddels ondersteund. Maar het heeft wel een erg lange aanloop gehad.’
Zo overtuig je de huisarts & andere tips
Op wegwijzerdementie.nl staan 6 tips voor het gesprek met de huisarts. Bijvoorbeeld om vooraf op te schrijven wat er is veranderd in het gedrag van je naaste en waarom je daar ongerust over bent. En om je zorgen van te voren te bespreken met familieleden, de wijkverpleegkundige of een deskundige bij de AlzheimerTelefoon of Geriant. Lees meer tips en informatie rond de diagnose op wegwijzerdementie.nl .