Druk deze pagina afPrint deze pagina

Lezersvraag: hoe voorkom ik digitale oplichting?

'Momenteel gaan er nepberichten om in sociale media. Hoe kan ik mijn vader met dementie hiertegen beschermen?' Carla Crone

Mijn ouders zijn slachtoffer geworden van oplichting via WhatsApp. De oplichters deden zich voor als hun kleinzoon. Het begon met een berichtje dat hij een nieuw telefoonnummer heeft en daarna vervolgd met het bericht dat hij in de problemen zit. Hij is bestolen op het vliegveld, paspoort en portefeuille kwijt en heeft heel dringend 800 euro nodig, zodat hij een ticket en tijdelijk paspoort kan kopen om thuis te komen. Mijn vader regelt de geldzaken, maar lijdt aan beginnende dementie. Hij had dus niet in de gaten waar het om ging en heeft het geld overgemaakt. Bij toeval zijn mijn zus en ik erachter gekomen. We hebben aangifte gedaan, maar helaas is er niets aan te doen. Het is belangrijk om dit wel te melden via 0900 8844 (politie), ook als het alleen een poging tot oplichting is. Dit kan bijdragen aan meer inzicht in de methoden en de hulp en voorlichting die daarop kan worden ingezet. Op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl kun je tips en filmpjes vinden. Wij hebben de sociale media van mijn ouders afgeschermd, zowel voor foto’s als het telefoonnummer om te voorkomen dat ze gehackt worden of dat hun identiteit wordt gestolen en de oplichter uit hun naam weer verder kan gaan. Dit hebben wij geregeld, omdat mijn ouders niet digitaal-vaardig zijn. Familie de Wit

Bij mijn moeder is er ook iets bijna misgegaan. Ze heeft beginnende vasculaire dementie maar is behoorlijk handig met de computer. Gelukkig twijfelde ze aan het aanbod van een zogenaamde helpdeskmedewerker van Microsoft, die vroeg om wachtwoorden en beveiligingsinstellingen. Het ging om het installeren van nieuwe updates. Mijn moeder belde mij op, ook al omdat ik haar regelmatig even help met haar PC of mobiele telefoon. Bijvoorbeeld met de computer up-to-date houden en het installeren van een goede virusscanner. Ik heb haar gewaarschuwd: ‘Geef nooit je wachtwoord, pincode, verstuur nooit per mail informatie hierover’. Nu heeft ze me al meerdere keren even gevraagd of iets wel klopt. ‘Ja….’, zegt ze, ‘misschien ben ik wel te achterdochtig!’. Ik houd haar telkens voor dat het heel goed is dat ze op haar hoede is. Klaas Groot

Ik kreeg enige tijd geleden meerdere keren mails over een boete voor een verkeersovertreding. Ik zou te snel hebben gereden. Het mailtje zag er uit alsof het écht van het Justitieel Incassobureau kwam. Geen taalfouten en met een logo en ondertekening. Er stond duidelijk dat de betaaltermijn al bijna was verstreken en het bedrag van 80 euro snel moest worden overgemaakt. En anders… verhoging, incassokosten, enzovoorts. Meestal zoek ik even via Google naar zoiets en daar vind je dan snel of het een nepbericht betreft of niet. In dit geval stond er inderdaad dat het de laatste tijd vaak gebeurd en dat mensen – meestal ouderen – zo schrikken, dat ze snel het bedrag overmaken om er maar vanaf te zijn. Mijn advies is dus: zoek informatie over nepberichten van bepaalde bedrijven op Google. Er komen ook dergelijke mails van KPN, energiebedrijven en ANWB, die er net echt uitzien. Ook heel verleidelijk is het bericht van de belastingdienst over een bedrag dat je terugkrijgt: klik hier…. Of een aanbod om bijna voor niets een enorm bedrag te lenen. Doe het niet! Bel desnoods met een familielid dat verstand heeft van ICT of je belastingadviseur. Jantine Maaskant

Het risico op phishing is groter bij makkelijke, korte wachtwoorden. Of dezelfde wachtwoorden die telkens worden gebruikt. Online criminelen kraken wachtwoorden en bemachtigen deze met slimme trucs. Als ze een wachtwoord of pincode kraken kunnen ze met een ander zijn gegevens inloggen en bijvoorbeeld geld opnemen of iets kopen in een webwinkel. Houd uw codes altijd voor uzelf. Omdat ze onderdeel zijn van uw beveiliging moeten ze geheim blijven. Banken, de overheid of internetbedrijven vragen nooit naar uw code. Stuur nooit een mail, sms of WhatsApp-bericht met een code naar iemand anders.
Een goed/sterk wachtwoord bestaat bijvoorbeeld uit een reeks letters, leestekens, hoofdletters en cijfers. Hoe langer het wachtwoord, hoe beter.  Sinds kort wordt vaak de tweestapsverificatie toegepast om een extra beveiliging in te stellen. Dit stopt oplichters en online criminelen, ook al hebben ze uw wachtwoord. De manier om het in te stellen verschilt per apparaat en account. Vindt u het moeilijk? Vraag een vriend of (klein)kind om te helpen. Het is een eenmalig instelling, waar u later niet meer naar hoeft om te kijken. Succes en veilige groeten, Ricardo van Veen (ICT- beveiligingsmanager).

 

Nieuwe lezersvraag

Heeft mijn moeder dementie? Ik maak me grote zorgen om mijn moeder, ze gedraagt zich vaak heel anders dan normaal. Ik vraag me af of het dementie kan zijn, maar hoe kom ik daar achter? 
Marie van Ekeren

 

Heeft u ook een vraag aan medemantelzorgers?

Stel uw vraag via info@mantelzorgnieuwsbrief.nl, met de vermelding ‘lezersvraag’. Uw naam wordt alleen bij de vraag vermeld als u dat goed vindt.

 

< Terug naar home
Deel deze pagina