‘Robot Tessa was een fijn maatje voor mijn moeder’
Alleenwonende mensen met dementie kunnen wel wat hulp gebruiken om zich thuis te blijven redden. Technologie, zoals de zorgrobot Tessa, kan uitkomst bieden. ‘Tessa gaf het leven van mijn moeder meer structuur en gaf mij meer rust.’
‘Mijn moeder wilde echt niet naar een verzorgingstehuis, maar had wel zorg nodig’, vertelt mantelzorger Astrid Verdikt. ‘Gelukkig kregen we thuiszorg via ViVa! Zorggroep en ze ging vijf dagen in de week naar de dagbesteding. Daar kwam ze graag. Daarnaast bleef ik heel veel zelf doen voor haar. Ik zorgde voor haar eten en ging heel vaak langs. Maar dan nog zag ik onvoldoende hoe het echt met haar ging. De Tessa was echt een verademing toen we die kregen.’
Inzicht in leefpatroon
Ruim twee jaar geleden kreeg de moeder van Astrid een indicatie voor langdurige zorg. Daardoor kon ze gebruikmaken van voorzieningen zoals zorgtechnologie. De casemanager zorgde ervoor dat Astrids moeder in haar huis een Sensara-systeem kreeg. Dit is een systeem met bewegingssensoren, dat inzicht geeft in iemands leefpatroon. ‘Denk bijvoorbeeld aan nachtelijk ritme, dwalen, gebruik van de koelkast en bewegingspatronen’, zegt Nils Horn, projectmedewerker bij ViVa! Zorggroep. ‘Hierdoor kunnen zowel de mantelzorger als de zorgmedewerker zien hoe verantwoord en gezond het leefritme is.’ Bij de moeder van Astrid werd dankzij de Sensara geconstateerd dat ze blaasontsteking had. Het viel de zorg op dat ze zo vaak naar het toilet ging.
Gezellig bloempotje
‘Later kreeg mijn moeder ook een Tessa’, vertelt Astrid. ‘Een soort minirobot in de vorm van een gezellig bloempotje. Het bleek een heel fijn maatje voor mijn moeder.Vóór die tijd belde ze in de ochtend al meerdere keren op met de vraag wanneer ze naar de dagbesteding ging. Met alle andere zorg erbij en een fulltime baan kreeg ik daar enorme stress van. Tessa gaf het leven van mijn moeder meer structuur en gaf mij meer rust. In de ochtend zei Tessa om het kwartier tegen mijn moeder dat ze naar de dagbesteding ging. Om 10 uur zei ze: “Doe uw jas aan, want het vervoer komt er zo aan.” In de avond kreeg mijn moeder meldingen van Tessa voor het avondeten of bijvoorbeeld bedtijd. Ook fijn: mijn moeder vond het heel gezellig dat er iemand tegen haar aan praatte.’
Zorgtechnologie helpt bij het bieden van goede zorg
Ook andere mensen met dementie en hun mantelzorgers hebben baat bij Tessa, vertelt Nils. ‘Eén cliënt heeft mede daardoor zelfs negen maanden langer thuis gewoond. Je kunt echt zien dat deze technologie door iemand is ontwikkeld die in eenzelfde situatie heeft gezeten. Zorgtechnologie, zoals de Sensara, Tessa en bijvoorbeeld ook de Compaan, biedt goede alternatieven voor persoonlijke zorgmomenten. Zo kunnen we op een andere manier nog steeds goed voor onze ouderen blijven zorgen.’
Dit artikel is eerder verschenen in het ledenblad van ViVa! Zorggroep.
Meer informatie
Wilt u meer weten over Tessa of over zorgtechnologie? Vraag uw casemanager ernaar. Of stel uw vraag via zorgtechnologie@vivazorggroep.nl