De stap naar het verpleeghuis
Verhuizen naar een verpleeghuis is vaak ingrijpend, ook voor mantelzorgers. Ze moeten veel regelen. Wanneer begin je daarmee? En waar moet je zoal aan denken?
Jolanda Stronks spreekt vaak met ouderen en mantelzorgers die zich oriënteren op een geschikt verpleeghuis. Ze is maatschappelijk werkster bij Magentazorg, een organisatie met diverse woonzorgcentra in de regio Noord-Kennemerland. Zij begeleidt en ondersteunt nieuwe bewoners bij het acceptatieproces en adviseert familie bij praktische zaken rondom de verhuizing. 'De inschrijving voor de wachtlijst is soms een enorme stap, laat staan de daadwerkelijke verhuizing. Dus als het even kan, stellen mensen dat bij nader inzien toch graag nog even uit. Dat is een persoonlijke afweging. Zij hebben de regie. Maar soms is het goed om toch door te zetten, hoe moeilijk het ook is. Want het proces van dementie schrijdt voort.'
Persoonlijke zoektocht
Hoe vind je een geschikt verpleeghuis? Volgens Jolanda is die zoektocht is erg persoonlijk en soms best lastig. 'Mantelzorgers willen het allerbeste voor hun dierbare', zegt ze. 'Ze kiezen dan voor een prachtige nieuwbouwlocatie met een mooi uitzicht. Terwijl de persoon in kwestie misschien meer gedijt bij een gebouw met lange wandelgangen, vanwege loopdrang als gevolg van dementie.' Regelmatig ziet ze dat mensen gehecht raken aan een verpleeghuis dat aanvankelijk tweede of derde keus was. Jolanda: 'Als na een paar maanden een plek vrijkomt bij de eerste keuze, zegt de familie: “Laat moeder maar lekker hier blijven. Ze geniet zo van de warme sfeer!”'
Onafhankelijk advies
Het wordt gecompliceerd als er binnen een gezin meningsverschillen bestaan. De een vindt het verpleeghuis om de hoek geschikt, de ander een spiksplinternieuw verpleeghuis verderop. 'Ik adviseer dan altijd om te informeren bij een onafhankelijke partij', zegt Jolanda. 'Bijvoorbeeld de casemanager van Geriant: gespecialiseerd in psychogeriatrische zorg. Of bij de eigen huisarts.' Volgens haar is zo'n hulpverlener sowieso onmisbaar, ook bij een eventuele verhuizing naar het verpleeghuis. Jolanda: 'Zij weten precies wat er moet gebeuren en maken snel de connectie met zorgaanbieders. Zo nemen ze samen veel zorg uit handen. Bovendien bieden zij ook vaak emotionele ondersteuning.'
Warm welkom
Het verpleeghuis wil een warm welkom voor nieuwe cliënten goed voorbereiden. Daarvoor zijn er veel gegevens nodig. Hoe zelfredzaam is iemand, hoe gaat het lichamelijk en geestelijk met deze persoon, wat zijn de gewoonten? Ook wil het verpleeghuis weten om welke vorm van dementie het gaat, want dat heeft invloed op het verloop. Jolanda: 'Ook daarom is het belangrijk dat er een casemanager of andere zorgverlener bereikbaar is. Zij kennen de persoon én de thuissituatie.'
Regelzaken afhandelen
Een laatste advies van de maatschappelijk werkster: 'Probeer zoveel mogelijk administratieve rompslomp af te handelen nog vóór de werkelijke verhuizing, zoals adreswijzigingen, eventuele opzeggingen van kranten en tijdschriften, bepalen wat wel en niet meegaat naar de zorglocatie. Maar ook beslissingen over het wasgoed: doe je zelf de was of laat je het door het verpleeghuis doen? En wat zijn de kosten? De verhuizing naar een verpleeghuis is een emotioneel moment in het leven. Daarom kun je de rompslomp eromheen maar beter al geregeld hebben.'