Maak Noord-Holland Noord dementievriendelijk
In januari voert het Netwerk Dementie Noord-Holland Noord een campagne voor een dementievriendelijke samenleving. Als de omgeving beter weet te reageren op mensen met dementie, is dat een grote steun voor henzelf en hun mantelzorgers.
Op 7 januari is de campagne Noord-Holland Noord Dementievriendelijk begonnen. Deze roept inwoners, gemeenten, bedrijven, sportclubs en verenigingen op in actie te komen. Bijvoorbeeld door te hulp te schieten als ze iemand met dementie zien die de weg kwijt is, of die moeite heeft met afrekenen. 'Veel mensen weten niet hoe ze in die situaties moeten reageren', zegt projectleider Anneke Wienema van het Netwerk Dementie Noord-Holland Noord'. 'Daarom is het handig als ze de signalen van dementie herkennen en weten wat te doen.'
Steeds meer
Volgens de verwachting zal het aantal mensen met dementie in 2040 verdubbeld zijn. De meesten (70 procent) van hen wonen thuis, meestal met een naaste. 'Dat betekent dat je steeds vaker mensen met dementie zult tegenkomen', zegt Wienema. 'Bij de sportclub, in de supermarkt, bij de kapper.'
Signalen herkennen
Met de speciaal ontwikkelde online training van 15 minuten kan iedereen oefenen met het herkennen van signalen. De training leert geïnteresseerden in de eerste plaats vriendelijk te zijn voor iedereen met afwijkend gedrag, vertelt Wienema. 'Daar komen specifieke tips voor de omgang met dementie bij,zoals: maak oogcontact, stel de ander niet te veel vragen, neem niet meteen de regie over en check of de ander je begrijpt.'
Dementievriendelijke organisaties
Ook organisaties en bedrijven worden betrokken bij de campagne. Zij kunnen zich aanmelden voor het predikaat 'dementievriendelijk'. Dat houdt in dat zij het merendeel van hun personeel trainen in het omgaan met dementie en dat ze ook op andere manieren bijdragen aan dementievriendelijkheid. 'Ze wijzen bijvoorbeeld al hun klanten op de training of hebben speciale servicevoor mensen met dementie', vertelt Wienema.
Hulp in de winkel
Als de omgeving weet hoe te reageren op mensen met dementie, is dat een grote steun in de rug voor mantelzorgers. 'Het is fijn als je partner zelfstandig naar de bakker kan blijven gaan, ook al heeft hij moeite met afrekenen', zegt Wienema. Winkeliers en horecaeigenaars kunnen nadenken over mogelijke kleine aanpassingen, zoals betalen op rekening. 'Of denk aan een kledingzaak waar je een pasafspraak kunt maken, omdat het voor iemand met dementie lastig is als de verkoper tussendoor steeds wegloopt.'
Toch tennissen
Maar ook op persoonlijk vlak helpt het als de omgeving alerter is op het bieden van hulp. Op de sportclub, waar teamgenoten er bijvoorbeeld rekening mee houden als iemand de score niet kan bijhouden. Thuis is het voor mantelzorgers fijn als familie en vrienden blijven langskomen. 'Zij denken soms: door zijn dementie heeft hij er toch niks aan. Maar het is heel belangrijk om gewoon te blijven komen, zodat het dagelijks leven met sociale contacten zoveel mogelijk doorgaat. En af en toe de boodschappen doen, zodat de mantelzorger eropuit kan, of een luisterend oor bieden. Want naasten van mensen met dementie blijken twee keer zo eenzaam te zijn'.
Welkom
Wienema hoopt dat veel mensen de test zullen doen en aan het denken worden gezet. 'Het zou mooi zijn als we een samenleving hebben waar mensen met dementie en hun naasten zich welkom en prettig blijven voelen.'
Links
Over de publiekscampagneNoord-Holland dementievriendelijk
Doe de gratis online training over dementie van 15 minuten (klik op het midden van de pagina op'DOE MEE als inwoner')